گفتگو با کارگردان (پایان نامه)

  کد:23564      

گفتگو با کارگردان (پایان نامه)


فیلم «پایان نامه» از معدود فیلم های سینمایی است که با موضوع فتنه و وقایع سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ساخته شده است. فیلمی که تلاش دارد به پشت پرده برخی از حوادث و به خصوص نقش و هدف بیگانگان و عوامل نفوذی آنها در آشوب های آن زمان بپردازد.



فیلم «پایان نامه» از معدود فیلم های سینمایی است که با موضوع فتنه و وقایع سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ساخته شده است. فیلمی که تلاش دارد به پشت پرده برخی از حوادث و به خصوص نقش و هدف بیگانگان و عوامل نفوذی آنها در آشوب های آن زمان بپردازد.

اما نکته جالب توجه این است که سازنده این فیلم، یک جوان نوخاسته است که تنها ۲۹ سال سن دارد و در دومین تجربه خود در زمینه کارگردانی فیلم بلند به یکی از مهمترین مقاطع تاریخ معاصر کشورمان پرداخته است. به همین دلیل نیز «پایان نامه» چه در زمان ساخت و چه نمایش در جشنواره فیلم فجر با واکنش های شدیدی از سوی برخی افراد و جریان ها مواجه شد.

این فیلم همزمان با دومین سالگرد فتنه در سینماهای کشور اکران شده است. به همین مناسبت با کارگردان آن گفت وگو کرده ایم که می خوانید:

به نظر می رسد که فیلم «پایان نامه» با اثر قبلی شما «شکلات داغ» بسیار متفاوت است. چرا هیچ تناسبی بین دو فیلم شما دیده نمی شود؟

لزومی ندارد که یک فیلمساز حتما یک راه را ادامه دهد و می تواند به طور دائم فیلم های متفاوتی بسازد و مسیر متغیری را طی کند. فیلم «پایان نامه» ادامه مسیر قبلی من نیست و فیلم بعدی ام نیز قطعا ادامه مسیر قبلی من نخواهد بود. مگر اینکه اتفاقی پیش بیاید و دو فیلم در یک حوزه تحت تاثیرم قرار دهند.

چه مسئله ای شما را وادار به ساخت فیلم «پایان نامه» کرد؟

یک فیلمساز باید دغدغه مسائل پیرامون خودش را داشته باشد وگرنه به نظر من فیلمساز نیست. یک کارگردان می تواند مسائل درونی خودش را به تصویر بکشد، اما به هرحال ما نمی توانیم نسبت به جامعه و مسائل اجتماعی خودمان بی تفاوت باشیم. انگیزه من نیز از ساخت فیلم «پایان نامه» حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بود. فیلمسازان دیگر به دلایلی چون راحت طلبی، جرأت کم و اینکه دوست ندارند به چالش کشیده شوند، تمایل چندانی به ساخت فیلم هایی درباره این موضوع ندارند. به همین دلیل هم فقط دو فیلم دیگر مثل «پایان نامه» به این موضوع پرداخته اند.

نظر شما درباره آن دو فیلم دیگر چیست؟

نظر خاصی نمی توانم بدهم. ممکن است آن فیلم ها با ذهنیت سیاسی بنده همسو یا مخالف باشند. اما نکته اینجاست که مخالفت نظر من با آنها نمی تواند دلیل رد کردن کارگردان آن فیلم ها و یا توهین به آنها باشد. این ویژگی طبیعی یک فیلم سیاسی است که عده ای با آن مخالف هستند. اما تیرباران کردن یک فیلم صرفا به این دلیل که نظرش مغایر با دیدگاه ماست، به دور از جامعه امروز و سال ۹۰ و قرن ۲۱ است.

اشاره شما به واکنش های توهین آمیز عده ای به فیلم «پایان نامه» است. فکر می کنید چرا عده ای که اتفاقا شعار دموکراسی و آزادی بیان سرمی دهند نمی توانند این فیلم را تحمل کنند؟

اتفاقا نکته همین جاست. فیلم «پایان نامه» چهره واقعی کسانی که ادعای دموکراسی دارند را به خوبی نمایان کرد. این فیلم نشان داد که برخی با وجود اینکه دم از آزادی بیان و دموکراسی می زنند، اما در عمل و تا جای ممکن اجازه نمی دهند نظر مخالفی گفته شود. قبول دارم که این فیلم، خیلی ها را آزار می دهد. طبیعی است که عده ای مخالف آن باشند. اگر یک فیلم سیاسی عده ای را آزار ندهد که دیگر فیلم سیاسی نمی شود. البته معتقدم و برای چندمین بار هم می گویم که «پایان نامه» از هیچ جناح خاصی حمایت نمی کند و صرفا به اصالت وطن ما نگاه دارد. این فیلم سعی دارد تا دست های پنهانی را که می خواهند ریشه وطن، اعتقادات و نظام ما را بزنند افشا کند. دوست داشتم این دست ها را نشان بدهم و احساس می کنم که توانسته ام این کار بزرگ را انجام دهم. دغدغه ام این بود که افراد به خودشان بیایند و نگذارند که از اختلاف نظرها سوء استفاده شود.

مسائلی که در فیلم نشان می دهید تا چه حد براساس واقعیات است. آیا این تصاویر مستند هستند؟

بله، ما در مرحله نگارش فیلمنامه یک دوره کار تحقیقاتی هم انجام دادیم و کارشناسان و صاحب نظران، فیلمنامه را بررسی کردند. مسائل درون فیلم براساس مستندات و واقعیات به تصویر کشیده شده اند.

برخی معتقدند که هجمه ها و بی مهری ها نسبت به فیلم شما به خاطر ضعف ساختاری این اثر است. آیا قبول دارید؟

به این موضوع اعتقاد ندارم. چرا که اگر نام کارگردان و تهیه کننده فیلم تغییر می کرد، شک نکنید که واکنش ها نیز متفاوت می شد. ایمان دارم که «پایان نامه» یکی از تکنیکی ترین فیلم های چند سال اخیر است. این را می توانم با دلیل و مدرک ثابت کنم.

شما یکی از معدود افرادی هستید که در ژانر سیاسی و درباره یک موضوع حساس و ملتهب فیلم ساخته اید. فکر می کنید که چه بسترها و زمینه هایی لازم است تا ساخت فیلم در این عرصه افزایش یابد؟

شرایط جدید و مدیریت کنونی آمادگی کامل دارد تا به عقاید و طرز فکرهای مختلف در زمینه فیلم های سیاسی پروانه ساخت بدهد. در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم این موضوع کاملا ثابت شد. شرایط فراهم است. در سال های گذشته دو چیز باعث تأخیر در تولد ژانر سیاسی در سینمای ایران شد. اول فقدان جرأت و ناکارآمدی مدیران سینمایی بود و دوم عدم شجاعت فیلمسازان. امروز مشکل اول حل شده است و مدیران سینمایی فعلی از جسارت لازم برای حمایت از ژانر سیاسی برخوردارند. حالا فیلمسازان هم باید جسارت خودشان را نشان دهند.

معمولا فیلمسازها در کارنامه خود فراز و نشیب های فراوانی دارند. شما چه تدبیری اندیشیده اید که مسیر پیش رویتان همیشه توأم با پیش رفت باشد؟

تلاشم این است که آگاهی خودم را در زمینه سینما افزایش دهم. من به سادگی به این نقطه نرسیده ام و به سختی این مسیر را طی کرده و دو فیلم سینمایی ساخته ام. از سن ۱۱ سالگی فیلمسازی را شروع کردم و طی این مدت بالغ بر ۱۸ فیلم کوتاه ساخته ام. اتفاقا یکی از مشکلات هم این است که دوستان (سینماگر) نمی توانند با این موضوع کنار بیایند که این فیلم را یک کارگردان جوان ساخته است. برای آنها قابل حل نیست. اما این یک حقیقت است که ممکن است یک نفر سن کمی داشته باشد، اما از تجربه زیادی هم برخوردار باشد. تمام تلاشم این است که هر کارم یک قدم به جلو باشد، چه در زمینه محتوا و مضمون و چه ساختار و تکنیک. به همین دلیل امیدوارم که فیلم بعدی ام کاملا متفاوت با دو فیلم قبلی ام باشد.

فیلم آینده تان چه خواهد بود؟

به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد. اما فعلا همین قدر می گویم که در پی ساخت یک فیلم اجتماعی هستم.

ما هم برای شما آرزوی موفقیت می کنیم.

منبع:کیهان

چرا بعضی‌ها «بی حجاب»‌می‌شوند؟!

 کد:23506      

چرا بعضی‌ها «بدحجاب»‌می‌شوند؟!


گرم شدن هوا، بروز احساس خودنمایی، نگاه ماتریالیستی و سکسو الیته یا تتفکرات فمنیستی؛کدام علت بدحجابی است؟


امسال نیز همچون سال های گذشته با آغاز فصل تابستان، بدحجابی‌های فصلی، این بار به همراه حوادثی که برای آمرین به معروف رخ داده، تنور بحث عفاف و حجاب را داغ کرده است.
به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از«جوان»‌ رویکردهای کلی در جامعه ما همواره رنگ و رویی مذهبی داشته و با نگاهی به تاریخ سرزمین‌مان در می‌یابیم هر جا که دین و عفت در معرض هجمه قرار گرفته است، مردم ما تمام قد ایستادگی کرده‌اند. یکی از بهترین نمودهای این ایستادگی را در مقاومت زنان کشورمان در برابر ظلم و زور رضاخان برای اجبار به کشف حجاب می‌توان ملاحظه کرد. این روال در جامعه امروز هم مشاهده می‌شود اما نمی‌توان انکار کرد که بخشی از زنان و دختران کشورمان این روزها دیگر چندان به مقوله عفاف و حجاب پایبند نیستند؛ پدیده‌ای که جا دارد آن را از وجوه مختلف ارزیابی کنیم.

بدحجابی چرا و چگونه؟
به راستی چرا برخی از زنان و دختران جامعه ما بدحجابی را برای خود برگزیده‌اند. گرم شدن هوا، بروز احساس خودنمایی، نگاه ماتریالیستی و سکسو الیته، تفکرات فمنیستی و تسلط این طرز تلقی که مرد با زن حتی در بحث حجاب فرقی ندارد، نقش شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت،واکنش به وضع سیاسی و به نوعی دهن‌کجی در برابر وضع موجود و یا در نهایت تلاش مافیایی طراحان مد و لباس برای حفظ و ایجاد بازار مصرف، کدام یک از علل، چادر را از سر زن ایرانی برداشته و روسری‌اش را عقب کشیده است؟

بدحجابی پدیده‌ای چند وجهی
دکتر احمد بخارایی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در پاسخ به این سؤال، تمامی موارد ذکر شده را از عوامل دخیل در ظهور پدیده بدحجابی می‌داند. به اعتقاد وی، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر پدیده‌ای چند علیتی است و یک سویه نگاه کردن به رخدادهای اجتماعی و به دنبال یک دلیل واحد بودن ما را از ارزیابی منطقی آن رخداد دور می‌کند، اما محسن نصری، کارشناس جامعه‌‌شناسی با پذیرش کلی تمام دلایل ذکر شده بیشترین عامل بدحجابی در جامعه را ضعف مسائل فرهنگی و تربیتی عنوان می‌کند. از نگاه وی تعداد افرادی که با اهداف سیاسی اقدام به استفاده از پوشش و حجاب نامناسب می‌کنند، بسیار اندک است اما در مقابل مسائل فرهنگی و تربیتی و هجمه‌های فرهنگی غرب در قالب جنگ نرم بازیگر اصلی صحنه بدحجابی در کشور ماست.
نصری پذیرش سبک‌های جدید ارائه شده از سوی غرب و رسوخ تفکرات ماتریالیستی و سکسوالیته در بین برخی جوانان را محصول کم توجهی به مسائل تربیتی و اخلاقی در خانواده‌ها می‌داند.

آموزش رقص و آرایش از مهدکودک
این از تأکیدات تربیتی است که برای نهادینه شدن ارزش‌ها باید از دوران کودکی آغاز کرد و در احادیث ائمه اطهار (ع) همواره از دل و جان کودکان به زمینی آماده کشت تعبیر شده است؛ زمینی که هر چه در آن بکاری همان را درو خواهی کرد و شاید بدحجابی امروز جوانان و نوجوانان حاصل غفلت از دوران کودکی آنهاست.
این در حالی است که در جامعه امروز شاهد تولد روزانه مهد کودک‌هایی هستیم که نه فقط کودکان از خانواده دور می‌شوند، بلکه در این مهدها اولین تجربه آرایش در قالب نقاشی چهره کودک و تجربه‌‌هایی همچون آموزش رقص را فرا می‌گیرند و بالطبع این تجربه‌ها در دوران نوجوانی و جوانی به شکل پوشش نامناسب و برخی هنجارشکنی‌های دیگر خود را نشان خواهد داد. نکته‌ای که محسن نصری بر آن تأکید دارد، آموزش مسائل تربیتی و نهادینه کردن ارزش‌ها از همان دوران کودکی است زیرا، به باور وی اصلاح و تغییر زاویه دید یک جوان به این راحتی امکان پذیر نیست.

تهاجم فرهنگی از کانال امواج
دنیای امروز دنیای حاکمیت رسانه‌هاست. دنیای ارتباطات است و هر جامعه‌ای افکار خود را تولید و عرضه می‌کند. در این میان شانس برد و استیلای تفکرات با گروهی است که توانایی بیشتر در برخورداری از ابزار رسانه دارد؛ چیزی که امروز ما در مواجهه با تهاجم فرهنگی غرب چه از طریق اینترنت و چه ماهواره با آن روبه‌رو هستیم و در این میانه انفعال رسانه‌های خودی از ارائه برنامه‌های جایگزین و خوراک فکری مناسب به نسل جوان مزید بر علت شده است. از سوی دیگر چشم و هم چشمی به وجود آمده در سایه این همه رنگ و لعاب عرضه شده روسری ما را عقب‌تر کشیده و مانتوها را تنگ‌تر و کوتاه‌تر کند.

تذکر و راهکار فرهنگی تربیتی سپس برخورد قضایی – امنیتی
در یک ارزیابی کلی در می‌یابیم که گروهی از بدحجابان عاملانه بدحجابی می‌کنند و این بدحجابی‌ها شبکه‌ای و سازمان‌دهی شده است، اما گروه دیگر نه از روی عمد بلکه تنها به هدف جا نماندن از غافله بدحجاب می‌شوند و از آنجایی که ریشه این رفتار یکسان متضاد است، طبعاً برخورد متفاوتی را می‌طلبد.محسن جعفری دو راهکار پیشنهاد می‌دهد. راهکاری امنیتی – قضایی انتظامی و راهکاری فرهنگی - تربیتی که راهکار دوم بر راهکار اول غالب است.
به باور وی اگر با ارتقای شناخت و آگاهی‌‌های افراد و اصلاح تفکراتشان مسئله حل نشد آنگاه برای افرادی که از چراغ قرمزها عبور می‌کنند باید به برخورد امنیتی – قضایی و انتظامی متوسل شد. همان گونه که طبق قانون مجازات اسلامی، زنی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شود به حبس از 10 روز 2 ماه و یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. دکتر بخارایی نیز بر استفاده از شیوه تذکر برای کنترل بدحجابی تأکید دارد. از نگاه وی، مقوله بدحجابی به طرز تفکر و باورها مربوط می‌شود و از آنجایی که فکر و اندیشه یک شبه ایجاد نمی‌شود بنابراین نمی‌توان یک باره آن را تحت کنترل در آورد. وی بر این باور است که مسئله‌ای مثل بدحجابی علل و عوامل مختلفی دارد که هر علتی دارای پیامی است و این پیام‌ها نیازمند تحلیل و تدبیری مناسب است.

قانون مصداق بدحجابی را روشن نکرده است
اگر چه حد و حدود شرعی حجاب مشخص شده است، اما در قانون ما مصداق‌های بدحجابی به طور واضح بیان نشده است تا بتوان با افراد خاطی برخوردی مناسب داشت. کنترل بدحجابی فراتر از شعار زدگی معمول در رفتارهای مسئولین امر نیازمند ریشه‌یابی منطقی و بازگشایی گره‌هاست و گرنه همچنان این قصه ادامه می‌یابد.

منبع :جوان انلاین
زهرا چیذری

راه مقابله با تهاجم فرهنگی، تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی

امام خامنه‌ای در دیدار اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی:
راه مقابله با تهاجم فرهنگی، تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی است
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی، تأکید کردند: «راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استکبار، گسترش و تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است.»
به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت بسیار بالای مقوله فرهنگ به عنوان هویت و شاکله معنوی یک ملت و گستره وسیع و تأثیر عمیق آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، مسئولیت شورایعالی انقلاب فرهنگی را مهم و عظیم خواندند و تأکید کردند: «در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استکبار برضد نظام اسلامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاهها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخشهای اجرایی را بر عهده دارد.»

رهبر انقلاب اسلامی با تشکر و قدردانی از تلاشها و اقدامات بسیار خوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورا و شوراهای تابعه به اهمیت موضوع فرهنگ به عنوان کالبد و باطن یک ملت اشاره کردند و افزودند: «فرهنگ و هویت یک ملت و سمت و سوی آن را می توان با استفاده از شاخص های مصداقی همچون عقاید، اخلاق، آداب، رفتارهای فردی و اجتماعی و خلقیات ملی تشخیص داد.»

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: «اگر ملتی، از نظر شاکله ظاهری، مقبول و پیشرفته جلوه کند و از نظر فرهنگی و باطنی دچار نابسامانی باشد، ملت ورشکسته ای خواهد بود اما ملتی که از نظر فرهنگی غنی باشد، حتی اگر برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدری است.»

ایشان حفظ هویت و شاکله باطنی یک ملت را منوط به برطرف کردن نقایص و اصلاح رخنه های احتمالی در فرهنگ دانستند و تأکید کردند: «روشنفکران، نخبگان، علمای دینی، فعالان سیاسی و در رأس همه، حکومت و حاکمان، قطب های تأثیرگذار در فرهنگ ملتها هستند که هم توانایی تقویت فرهنگ و هم زمینه تضعیف و یا انحطاط آن را دارند.»

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تعبیر چند سال گذشته خود از شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی کشور افزودند: «در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام به وجود آمده بود که چرا یک اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می شود. در حالی‌که اگر به شرایط کنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می شود که یک تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است.»

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: «با تحولات عظیم ارتباطاتی که امروز در دنیا به وجود آمده، جنگ فرهنگی به عرصه ای با ابعاد مختلف و فراگیر و پیچیده تبدیل شده است.»

ایشان جبهه استکبار را سردمدار اصلی این جنگ فرهنگی خواندند و افزودند: «گستره تهاجم فرهنگیِ جبهه استکبار، همه کشورهای دنیا است اما در این تهاجم مهمترین هدف، نظام جمهوری اسلامی است زیرا نظام اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده و اثبات کرده که در این ایستادگی خود صادق است و توانایی مقابله و پیشرفت را نیز دارد.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی، تأکید کردند: «راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استکبار، گسترش و تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است.»

حضرت آیت الله خامنه ای نسل جوان کنونی انقلاب اسلامی را نسلی مؤمن، انقلابی و آگاه خواندند و خاطرنشان کردند: «من این نسل جوان را بسیار باور دارم و نمایشهای اعتقادی و دینی آن و حضور هوشمندانه سیاسی نسل جوان کنونی به مراتب عمیق تر، جذاب تر و پرمعناتر است اما باید قبول کرد که ظرفیت های جامعه اسلامی و جوانان بیشتر از وضعیت فعلی است.»

ایشان با تأکید بر اینکه باید اخلاق اسلامی به صورت کامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومی مردم در مسیر صحیح و اسلامی قرار گیرد، افزودند: «لازمه این کار، رسوخ دادن باورها و عقاید به عمق جان مردم و جوانان و از بین بردن زمینه های گناه در جامعه است، ضمن آنکه باید برخی اختلالات و کمبودها در مسائل تعلیم و تربیت، خانواده، ارتباطات اجتماعی، همکاری جمعی و وجدان کاری برطرف و اصلاح شوند.»

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «سیاستگذاری راهبردی برای این اهداف و وظایف سنگین، بر عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی است.»

حضرت آیت الله خامنه ای، اجرای سیاستگذاری های شورایعالی انقلاب فرهنگی را موضوعی مهم و ضروری خواندند و تاکید کردند: «شورایعالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام، و مصوبات آن لازم الاجرا است.»

ایشان افزودند: «تضمین اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی، حضور رؤسای سه قوه در این شورا است و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی همواره باید به سرعت ابلاغ شوند.»

رهبر انقلاب اسلامی تدوین سندهای بالادستی را از جمله وظایف اصلی شورایعالی انقلاب فرهنگی برشمردند و افزودند: «یکی از سندهای بالادستی مورد نیاز کشور، تدوین نقشه مهندسی فرهنگی است که باید در آن، ضمن ترسیم وضع مطلوب، نیازها نیز دیده شود.»

حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از وظایف مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی را تعیین اهداف، سیاستها و راهبردهای مشخص در مورد نخبگان دانستند و تأکید کردند: «نخبگان سرمایه های اصلی کشور هستند و نباید هیچ سستی یا غفلتی در این موضوع وجود داشته باشد.»

ایشان افزودند: «ترویج نخبگی، احترام به نخبگان و استقبال از فکر و ایده برتر نخبگان باید همواره مورد توجه شورایعالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای مسئول باشد.»

در ابتدای این دیدار آقای احمدی نژاد، رئیس جمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه و اهمیت این شورا و خدمات ارزشمند آن گفت: «تدوین و تصویب سند جامع علمی کشور، بررسی سند تحول آموزش و پرورش، ساماندهی جذب اعضای هیئتهای علمی، تصمیم گیری در موضوع نخبگان، فرهنگ عمومی و عرصه کتاب از جمله اقدامات شورایعالی انقلاب فرهنگی در سالهای اخیر است.»

آقای مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در گزارشی از فعالیتهای شورا، گفت: «تدوین نقشه جامع علمی کشور و پیگیری اجرای آن، توجه به موضوع نخبگان و سند بالادستی آن، جداسازی نظام حوزه از وزارت علوم، اصلاح و بازنگری اسناد برخی فناوری های پیشرفته همچون فناوری نانو و بیوتکنولوژی، تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اصلاح ضوابط چاپ و نشر کتاب، شکل گیری بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، سیاستگذاری برای بومی گزینی در آزمون سراسری دانشگاهها و تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از جمله اقدامات و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی است.»

ذوالعلی: ضاربان فتنه‌گر نباید به حال خود رها شوند

  افشاگری پدر شهید فتنه 88 از دسیسه‌های جریان سبز در گفت‌وگو با فارس:
ذوالعلی: ضاربان فتنه‌گر نباید به حال خود رها شوند

: پدر شهید «امیرحسام ذوالعلی» گفت: ضاربان فتنه‌گر نباید بدون حساب به حال خودشان رها شوند چراکه این مملکت قانون دارد و ما انتظار داریم، انتقام خون جوانان ما گرفته شود و اگر بخواهیم حرمت‌شکنی آنها را فراموش کنیم، باید شاهد روزهای سخت‌تری باشیم.




ادامه مطلب ...

هدف گروه هنجارشکن؛ جولان در خیابان‌ها و تمسخر ارزش‌ها

  هدف گروه هنجارشکن؛ جولان در خیابان‌ها و تمسخر ارزش‌ها

 این روزها شاهد رفتارهای خلاف عفت و پوشش‌های نامناسب برخی افراد در سطح شهر هستیم افرادی که به دنبال سلب کردن امنیت و آسایش اخلاقی از جامعه هستند که دیگر نصیحت هم فایده‌ای ندارد.



به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، نیروی انتظامی طرح امنیت اجتماعی را در قالب برخورد با اراذل و اوباش، مزاحمان خیابانی، آلودگی صوتی، برخورد با بدپوششی و بی‌حجابی را از 25 خردادماه اجرا کرده.


در این طرح، ملاک بدپوششی مشخص شده و عکس افراد بدحجاب به عنوان نمونه در اختیار مأموران نیروی انتظامی قرار گرفته است تا ملاک مشخص باشد و بر اساس آن با افرادی که به صورت مانکن در خیابان‌ها هستند، برخورد ‌شود.

در این طرح همچنین با مردانی که دارای آرایش زنانه، موهای فشن و پیراهن‌هایی با نوشته‌های نامتعارف هستند، برخورد می‌شود.

* هنجارشکنان آرامش مردم را از میان برده‌اند

طاهره شاه قلی کارمند با استقبال از برخورد با بدحجابان در سطح شهر گفت: وضعیت بدحجابی در شهر تهران بسیار گسترش یافته و شاهد هستیم که برخی از افراد اعم از مرد و زن با پوشش‌های نامناسب و رفتار خلاف عفت در سطح شهر حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: برخورد با بدحجابی یک ضرورت است چرا که اگر افراد هنجارشکن به حال خود رها شوند با ظاهر بدتر و رفتارهای زننده‌تر در سطح اجتماع حاضر می‌شوند؛ این گروه بی توجه به اصول و ارزش‌های جامعه، آرامش مردم را از میان برده‌اند.

* طرح امنیت اجتماعی فقط در صورت استمرار می‌تواند موجب کاهش آمار بدحجابی شود

مائده ابوطالبی دانشجو بیان کرد: این اقدام نیروی انتظامی در مقابله با بدحجابی مؤثر نخواهد بود چرا که پس از مدتی این طرح را رها می‌کنند، اقدامات مقطعی در حل مشکل بدحجابی تأثیر نمی‌گذارد ولی اگر طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی به صورت گسترده در تمام خیابان‌های شهر و به صورت مستمر ادامه یابد می‌تواند موجب کاهش آمار بدحجابی شود.

این دانشجو ادامه داد: برای گرایش جوانان به سمت حجاب و عفاف نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم، اقدامات سلبی و برخورد با جوانان در خیابان‌ها کمتر می‌تواند موجب کاهش آمار بدحجابی شود چرا که پس از اتمام مدت زمان اجرای این طرح مجدد شاهد حضور افراد با پوشش نامناسب در جامعه خواهیم بود.

وی گفت: اگر پوشش‌های مناسب و زیبا را در فروشگاه‌ها و بازار لباس ارائه کنیم مسلماً شاهد خواهیم بود که جوانان برای استفاده از آنها ترغیب می‌شوند.

ابوطالبی افزود: مدل‌های متنوع چادر که هم اکنون در بازار موجود است در عین راحتی، بسیار زیبا است و مشاهده می‌کنیم که طیف زیادی از دختران جوان با ارائه این مدل از چادرها به بازار لباس، ترغیب به استفاده از پوشش چادر شده‌اند.

* مجبور نیستیم تا رفتارهای خلاف عفت عده‌‌ای از افراد را تحمل کنیم

شکوفه ایران منش با بیان اینکه برخی افراد با سوء استفاده از مفاهیم آزادی با پوشش نامناسب در جامعه هرج و مرج ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: حضور گسترده زنان و دختران بی بند و بار در خیابان‌ها باعث ناامنی در سطح شهر شده به این شکل که هر روز که از منزل خارج می‌شویم باید شاهد متلک پرانی،‌ بد رفتاری اخلاقی و عدم آسایش سمعی و بصری باشیم.

این دانشجو گفت: نیروی انتظامی با برخورد مقتضی می‌تواند آسایش را برای مردم فراهم کند چرا که هنجارشکنان امنیت اخلاقی جامعه را دچار اختلال کرده‌اند.

* پلیس در برخورد با بدحجابان احترام را فراموش نکند

فاطمه اصلان‌بیگ یکی از موافقان طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی نیروی انتظامی است و وضعیت بدحجابی کنونی در جامعه را نگران کننده می‌داند.

وی افزود: اقدام پلیس در برخورد با بدحجابان باید بر اساس ضوابطی از جمله ادب و احترام باشد تا این اقدام موجب لجبازی جوانان نشود همچنین نیروی انتظامی باید با افرادی که از قصد با وضع نامناسب در جامعه حضور می‌یابند و هدف آنها مخالفت آشکار با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه است برخورد کند.

* تأمین امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه درخواست مردم از مسئولان نیروی انتظامی

منیره نوبخت در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه جامعه به امنیت اخلاقی و اجتماعی در ابعاد مختلف نیاز دارد، گفت: مردم متوقع هستند که نیروی انتظامی با عمل به وظایفش در ابعاد مختلف، امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه را تأمین کند.

وی اظهار داشت: طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی که توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود، طرح جامعی است که در دستور کار نیروی انتظامی بوده و ضرورت دارد تا به صورت مستمر و در ابعاد مختلف اجرا شود که نحوه اجرای آن نیز در مبارزه با بدحجابی بسیار مهم است.

نوبخت در ادامه افزود: انتقاد و ایراد وارده به طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی این است که این طرح پس از مدتی متوقف شده یا به صورت مقطعی اجرا می‌شود.

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با بیان اینکه هم اکنون جامعه به یک امنیت اخلاقی و اجتماعی در ابعاد مختلف نیاز دارد، گفت: مبارزه با بدحجابی و حفظ امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه در طول سال باید اجرا شود نه اینکه به صورت مقطعی و در فصل‌های مختلف به فکر مبارزه با بدحجابی بیفتیم.

نوبخت بیان کرد: موضوع برخورد با بی‌حجابی را باید با همه حساسیت‌ها و پیچیدگی‌ها مورد توجه قرار دهیم و همه دستگاه‌ها باید خودشان را در تصحیح این آسیب اجتماعی مسئول بدانند، نهادهای فرهنگی غیردولتی در این زمینه بسیار مؤثر هستند و تمام مجموعه‌هایی که به نوعی می‌توانند فضای فرهنگی و عمومی جامعه را نسبت به این موضوع حساس کنند، باید وارد عمل شوند.

* راهی جز برخورد با معاندان مروج پوشش نامناسب وجود ندارد

حجت‌الاسلام سید‌محمود علوی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: افرادی که درصدد ترویج حرکات انحرافی در روش و پوشش نادرست برمی‌آیند، از حکم خدا اطلاع دارند ولی با عناد و لجاجت عمل می‌کنند که راهی جز برخورد با این افراد وجود ندارد.

وی عنوان کرد: ارشاد به معنای راهنمایی فردی جاهل و برای انسان‌هایی است که با حکم خدا آشنا نیستند که به منظور آشنایی او با حکم خدا صورت می‌گیرد و امر به معروف و نهی از منکر در خصوص کسانی‌ است که حکم خدا را می‌دانند اما به آن جامه عمل نمی‌پوشانند یا از آنچه خداوند متعال نهی کرده است، اجتناب نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام همواره و در درجه نخست اقدام به ارشاد می‌کند تا حکم خداوند از سوی افراد درک شود، ادامه داد: رسانه‌های گروهی و مؤسسات فرهنگی باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ حجاب و بیان آثار سازنده آن در جامعه اقدامات لازم را انجام دهند، در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته اما هنوز اقدامات فرهنگی که در این عرصه باید صورت گیرد، کافی نیست.

* فرهنگ سازی در مورد افرادی تأثیر دارد که از روی جهل حجاب را رعایت نمی‌کنند

وی اظهار داشت: کسانی که عادت به بدحجابی داشته و ناسازگاری با حکم خدا ندارند، علاقه‌مند به پیامبر اکرم (ص)، دین مبین اسلام و ائمه (ع) بوده اما با مسائل دینی آشنا نیستند؛ این افراد باید با فرهنگ اسلام آشنا شوند و آن را درک کنند چرا که تجربه نشان داده است چنین افرادی در صورت آشنایی به قوانین اسلام، به آن عمل خواهند کرد که نهادهای فرهنگی باید این وظیفه را انجام دهند.

حجت‌الاسلام علوی در ادامه گفت: اما کسانی که تعدادشان در جامعه زیاد نیست، وجود دارند که حکم خدا را می‌دانند ولی با نوعی لجاجت ناشی از هوسرانی یا انگیزه‌های دیگر ممکن است با اقدامات منفی فرهنگی سعی کنند به لحاظ ظاهر، تعداد افراد هم‌پوشش خود در جامعه را زیاد کرده و پوشش نادرست خود را ترویج کنند.

وی در خصوص برخورد با کسانی که با پوشش نامناسب در جامعه حاضر‌ می‌شوند، عنوان کرد: از یک سو برخورد با این افراد لازم است و از آن باید حمایت کرد؛ از سوی دیگر برخورد باید حساب شده باشد تا کسانی که روحیه عناد و لجاجت ندارند و بر اثر عدم درک مفاهیم، معارف و احکام اسلامی راه خطا می‌روند، آسیب نبینند و به جمع کسانی نپیوندند که لجوجانه و همراه با عناد در مقابل معارف الهی و اسلامی می‌ایستند.

کاهش 6 میلیونی کاربران آمریکایی فیس‌بوک

سازمان تحقیقات درون رسانه‌ای فیس بوک تحت عنوان «اینساید فیس‌بوک» در گزارشی اخیرا اعلام کرد: 6 میلیون از کاربران فیس‌بوک در آمریکا و یک میلیون و 520 هزار نفر در کانادا در ماه می که ماه گذشته میلادی بود، استفاده از این شبکه اجتماعی را قطع کرده‌اند.

ادامه مطلب ...

بزرگترین سرقت آمریکا از عراق ...

یک مسوول آمریکایی که عهده دار تحقیق درباره ناپدید شدن 6 میلیارد و 600میلیون دلار کمک های آمریکا برای بازسازی عراق در هشت سال گذشته است گفت: شاید این مبلغ به سرقت رفته باشد.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، روزنامه لس انجلس تایمز به نقل از " استوارت بوین " محقق آمریکایی نوشت: سرقت این مبلغ شاید بزرگترین سرقت در تاریخ کشور آمریکا باشد.

تحقیق دیگری برای پی بردن به  سرنوشت اموالی که سال 2003 و 2004 از آمریکا خارج شد نیز در دست است .

همه این مبالغ که نقد و متعلق به عراق  بود اساسا برای بازسازی عراق در نظر گرفته شده بود .

این مبالغ  وهم چنین اموال عراق در دوره تحریم اقتصادی حکومت رژیم صدام حسین، در صندوق بانک ذخیره فدرال نیویورک  قرار داشت.

این مبالغ در صندوق های  پلاستیکی و با هواپیماهای باربری نظامی c-130 توسط دولت جرج بوش و در قالب طرح بازسازی  عراق به مبلغ 20 میلیارد دلاربه عراق ارسال شد .

لوس انجلس تایمز اعلام کرد برخی مسوولین بغداد تهدید کردند برای بازگرداندن این پول ناپدید شده که بخشی از آن از منبع درآمد حاصل از فروش نفت عراق است از دولت آمریکا در دادگاه ها شکایت می کنند.

بوین گفت: نمی توان پیش بینی کرد چه کسی پول عراق را به سرقت برده است.

برخی منابع نیز گفته اند در پی اشغال عراق در سال 2003 دولت آمریکا در حدود 12 میلیارد دلار پول نقد به عراق منتقل کرد که معلوم نیست بر سر شش میلیارد و 600 میلیون دلار از این پولها چه آمده است.

 مقامهای اداره حسابرسی دولت آمریکا می گویند که احتمالا این مبلغ به سرقت رفته که احتمالا بزرگترین سرقت اموال دولتی در تاریخ آمریکا است.

برخی معتقدند که در شرایط نابسامان پس از اشغال عراق، شرکت های آمریکایی فعال در منطقه بدون هیچ کنترل و حسابرسی دقیقی پول دریافت می کردند.


تابناک

تحاداسرائیل و عربستان برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه

اتحاداسرائیل و عربستان برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه
کوالالامپور - پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی روز پنجشنبه نوشت: تازه ترین اسناد محرمانه منتشر شده از روابط و اتحاد عمیق بین اسرائیل و عربستان سعودی حکایت از آن دارند که این اتحاد برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه صورت گرفته است.
اتحاداسرائیل و عربستان برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی، در این اسناد با اشاره به جلساتی که بین جفری فلتمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نزدیک و یاکوف هاداس هاندیلسمن دبیر کل معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در امور خاورمیانه که در مارچ سال 2009 در تل آویو برگزار شده است، آمده که در این جلسه که در آن مقامات دیگری از اسرائیل نیز شرکت داشتند در مورد روابط تل آویو با کشورهای حوزه خلیج فارس، شرایط لبنان، سوریه، مصر و ایران گفتگو شده است.
به گزارش این پایگاه اطلاع رسانی، در این جلسات طرف اسرائیلی ارتباطات محرمانه از طریق مجاری گوناگون با عربستان سعودی را پذیرفته بود.
بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی حاضر در این جلسه همچنین تاکید کرده اند که روابط بین قطر و اسرائیل این گمان دوحه را که تل آویو روابط مستحکم و محرمانه خود را با ریاض حفظ می کند، تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش این پایگاه اطلاع رسانی، عمر حسن رییس مرکز مطالعات استراتژیک خلیج فارس که در لندن واقع است نیز خاطر نشان کرده که شکل غیرمستقیم ارتباطات از طریق گروه سوم همیشه در امور دیپلماسی مورد استفاده قرار می گرفته است و در این مورد نیز مصر، اردن و یا آمریکا می توانند این نقش را ایفا کنند و کانال ارتباطی اسرائیل و عربستان باشند.
در این گزارش همچنین آمده است که عربستان سعودی در سال 2002 با تمرکز بر بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 و پایان دادن به تعارضات بین فلسطین و اسرائیل اقداماتی انجام داد که منجر به طبیعی شدن روابط عربستان و اسرائیل می شد.
بر اساس این گزارش، این مساله در سال 2007 نیز دوباره مطرح شد اما پیشرفت خاصی در ارتباط با آن مشاهده نشد. با وجود قیام های اخیر مردم خاورمیانه اسرائیل همچنان با عربستان سعودی در ارتباط است.
پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی در ادامه می افزاید: اسرائیل عمیقا از قدرت ایران و تاثیر آن در منطقه هراس دارد و از مخالفان جمهوری اسلامی ایران از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و مصر (در دوران حسنی مبارک) به طور مستقیم حمایت می کرد.
آساق**335
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30434223

حرکت برای ساخت ماهواره‌برهای بزرگ و ماهواره‌های سنگین در ایران

  سردار وحیدی با اشاره به پرتاب موفق ماهواره "رصد ":
حرکت برای ساخت ماهواره‌برهای بزرگ و ماهواره‌های سنگین در ایران آغاز شده است

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره "رصد " گفت: با اقدامات صورت گرفته، حرکت و گام‌های مهمی برای ساخت ماهواره‌های بزرگ و ماهواره‌های سنگین‌تر در داخل کشور برداشته شده است.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز جدیدترین ماهواره ایرانی به نام "رصد " اظهار داشت: با عنایت الهی و تحت توجهات حضرت ولی عصر و معصومین (ع) توانستیم ماهواره رصد را با ماهواره‌بر سفیر رصد در مدار قرار دهیم که این یک خبر مسرت‌بخش برای کسانی است که به عظمت و بزرگی ایران می‌اندیشند.

وحیدی با بیان اینکه ماهواره‌بر سفیر توانست ماهواره رصد را در ارتفاع بالای 260 کیلومتر در مدار به صحت تزریق کند، اظهار داشت: این عملیات پس از انجام مراحل مختلف یعنی جدایش مرحله اول، جدایش مرحله دوم، کلیه مراحل دیگر را به خوبی پشت سر بگذارد.

وی در ادامه به کوچکی وزن ماهواره رصد اشاره کرد و افزود: این ماهواره علیرغم کوچکی، تمام خصوصیات یک ماهواره بزرگ را داشته و از قابلیت تصویربرداری نیز برخوردار است.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: فرستنده و گیرنده‌های لازم در برد این ماهواره پیش‌بینی شده، دارای رنجینگ فرستنده و کنترل دما بوده و قابلیت کنترل موقعیت خود در موقعیت اکتیو و پسیو را دارند.

وحیدی ادامه داد: یعنی ماهواره رصد می‌تواند هم با گرادیان‌بوم جاذبه به شکل پسیو خود را کنترل کند و هم با چرخشگر مغناطیسی می‌تواند موقعیت خود را تثبیت کند.

وی با اشاره به وجود پانل خورشیدی در این ماهواره گفت: این پانل به ماهواره رصد این ویژگی را داده تا بتواند توان خود را از خورشید بگیرد.

وزیر دفاع اظهار داشت: اینها همه مشخصاتی است که در یک ماهواره‌بر کوچک پیش‌بینی شده و می‌تواند بسیار مهم باشد.

وحیدی با اشاره به این دستاورد بزرگ افزود: ما توانستیم برای تثبیت و توسعه توان فضایی ایران گام بلندی برداریم که این پیروزی را خدمت رهبر معظم انقلاب، ملت ایران و شهدای انقلاب اسلامی تبریک می‌گوییم.

وی این موقعیت را برپایه یک هماهنگی و مدیریت بسیار خوب در سطح کشور دانست و تصریح کرد: سازمان هوافضای وزارت دفاع در کنار دانشگاه مالک اشتر این وزارتخانه که ماهواره را ساخت و با حمایت‌های همه جانبه سازمان فضایی کشور که متولی مسائل فضایی کشور است، توانست به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند.

وزیر دفاع تصریح کرد: در پرتو این مدیریت یکپارچه،‌ تدابیر رهبری عزیز انقلاب و حمایت‌های بی‌دریغ رئیس‌جمهور توانستیم به این موفقیت‌ها دست پیدا کنیم که البته این اقدام در تثبیت موقعیت ایران در خصوص ماهواره‌بر بسیار مهم بود و ما از این به بعد گام‌های مهم دیگری را برای ساخت ماهواره‌برهای بزرگتر و ماهواره‌های سنگین‌تر برخواهیم داشت.

وحیدی در پایان با اشاره به همزمانی این دستاورد بزرگ با سالروز میلاد امیرالمومنین علی(ع) گفت: این عملیات با رمز "یا علی ابن ابیطالب(ع) و شعار الله‌اکبر " صورت گرفت و امیدواریم همیشه عنایات و توجهات حضرت علی(ع) و ائمه معصومین شامل حال ملت ایران باشد.
انتهای پیام/

بازتاب جهانی پرتاب ماهواره ایرانی'رصد

بازتاب جهانی پرتاب ماهواره ایرانی'رصد'
تهران - موفقیت متخصصان ایرانی در قرار دادن ماهواره 'رصد' در مدار زمین مورد توجه محافل سیاسی و رسانه ای جهان قرار گرفته است.
بازتاب جهانی پرتاب ماهواره ایرانی'رصد'
به گزارش ایرنا، همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت علی (ع) متخصصان افتخار آفرین سازمان هوافضای جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با پرتاب ماهواره رصد به فضا آن را در مدار زمین قرار دهند.
این رویداد علمی، به یکی از محورهای خبری و گزارشی در رسانه های خارجی تبدیل شده است.
رسانه های آمریکایی در این رابطه گزارش دادند: ایران ماهواره ساخت خود را در مدار زمین قرار داده است.
آسوشیتدپرس از این اقدام متخصصان ایرانی با عنوان ' شاهکار' یاد کرد اما نوشت: پرتاب ماهواره ایران احتمالا موجب نگرانی هایی میان کسانی می شود که از ایران بیم دارند.
این خبرگزاری آمریکایی افزود: به گزارش تلویزیون دولتی ایران، این ماهواره تولید داخل به نام رصد به معنای مشاهده، چهارشنبه با موفقیت به وسیله موشک سفیر پرتاب شد.
این خبرگزاری آمریکایی افزود: این دومین ماهواره ای است که ایران در مدار قرار داده است. نخستین ماهواره به نام امید در سال 2009 پرتاب شد.
تلویزیون ایران گفت که ماهواره جدید برای تولید نقشه های با دقت بالا طراحی شده است.
آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: برنامه فضایی ایران که یک دهه عمر دارد، موجب نگرانی هایی در غرب شده چون همان فناوری که اجازه پرتاب ماهواره ها را می دهد، می تواند برای شلیک کلاهک های جنگی نیز به کار گرفته شود.
اسراییل، آمریکا و دیگران مدعی هستند که ایران سعی دارد سلاح هسته ای بسازد اما ایران این موضوع را تکذیب می کند.
این خبرگزاری آمریکایی در ادامه گفت: ایران موفقیت های فناورانه خود را برای این به رخ می کشد که نشان دهد می تواند با وجود تهدید آمریکا و تحریم ها همچنان پیشرفت کند.
آسوشیتدپرس افزود: این کشور همچنین برنامه نظامی موشکی خود را پیش می برد و موشک هایی را آزمایش می کند که قابلیت رسیدن به اسراییل و پایگاه های آمریکا در خلیج فارس را دارند.
ایران گفته است که می خواهد ماهواره های خود را در مدار قرار دهد تا مسایل طبیعی در این کشور زلزله خیز را دنبال کند و سامانه های مخابراتی خود را بهبود بخشد.
آسوشیتدپرس اضافه کرد: مقام های ایران همچنین با اشاره به استفاده آمریکا از ماهواره برای رصد کردن جنگ در افغانستان و عراق، می گویند که برای امنیت خود به قابلیت های مشابهی نیاز دارند.
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30434241