تحاداسرائیل و عربستان برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه

اتحاداسرائیل و عربستان برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه
کوالالامپور - پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی روز پنجشنبه نوشت: تازه ترین اسناد محرمانه منتشر شده از روابط و اتحاد عمیق بین اسرائیل و عربستان سعودی حکایت از آن دارند که این اتحاد برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه صورت گرفته است.
اتحاداسرائیل و عربستان برای مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی، در این اسناد با اشاره به جلساتی که بین جفری فلتمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نزدیک و یاکوف هاداس هاندیلسمن دبیر کل معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در امور خاورمیانه که در مارچ سال 2009 در تل آویو برگزار شده است، آمده که در این جلسه که در آن مقامات دیگری از اسرائیل نیز شرکت داشتند در مورد روابط تل آویو با کشورهای حوزه خلیج فارس، شرایط لبنان، سوریه، مصر و ایران گفتگو شده است.
به گزارش این پایگاه اطلاع رسانی، در این جلسات طرف اسرائیلی ارتباطات محرمانه از طریق مجاری گوناگون با عربستان سعودی را پذیرفته بود.
بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی حاضر در این جلسه همچنین تاکید کرده اند که روابط بین قطر و اسرائیل این گمان دوحه را که تل آویو روابط مستحکم و محرمانه خود را با ریاض حفظ می کند، تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش این پایگاه اطلاع رسانی، عمر حسن رییس مرکز مطالعات استراتژیک خلیج فارس که در لندن واقع است نیز خاطر نشان کرده که شکل غیرمستقیم ارتباطات از طریق گروه سوم همیشه در امور دیپلماسی مورد استفاده قرار می گرفته است و در این مورد نیز مصر، اردن و یا آمریکا می توانند این نقش را ایفا کنند و کانال ارتباطی اسرائیل و عربستان باشند.
در این گزارش همچنین آمده است که عربستان سعودی در سال 2002 با تمرکز بر بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 و پایان دادن به تعارضات بین فلسطین و اسرائیل اقداماتی انجام داد که منجر به طبیعی شدن روابط عربستان و اسرائیل می شد.
بر اساس این گزارش، این مساله در سال 2007 نیز دوباره مطرح شد اما پیشرفت خاصی در ارتباط با آن مشاهده نشد. با وجود قیام های اخیر مردم خاورمیانه اسرائیل همچنان با عربستان سعودی در ارتباط است.
پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی در ادامه می افزاید: اسرائیل عمیقا از قدرت ایران و تاثیر آن در منطقه هراس دارد و از مخالفان جمهوری اسلامی ایران از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و مصر (در دوران حسنی مبارک) به طور مستقیم حمایت می کرد.
آساق**335
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30434223

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد