گزارش جلسه هم اندیشی دکتر جلیلی با نخبگان

گزارش جلسه هم اندیشی دکتر جلیلی با نخبگان عرصه مدیریت فناوری و اقتصاد دانش بنیان – 6/3/1392

گزارش جلسه هم اندیشی دکتر جلیلی با نخبگان عرصه مدیریت فناوری و اقتصاد دانش بنیان – 6/3/1392
  • ·   محورهای مطرح شده از سوی نخبگان

  1. موضوع فن‌آوری از جمله حوزه‌هایی است که مورد تحریم واقع شده است. لذا برای بی‌اثر کردن آنها باید از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش صنعت و سایر بخش‌ها استفاده کرد. برنامه جنابعالی برای این موضوع چیست؟
  2. در کشور از لحاظ ساختاری در خصوص موضوع علم و فن‌آوری دچار ابهام هستیم. به‌عنوان نمونه شورای‌ علوم تحقیقات و فن‌آوری  و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری چالش‌های زیادی با یکدیگر دارند و موضوعاتی از این دست توان کشور را کم کرده است. برنامه شما برای رفع اشکالات ساختاری از این دست چیست؟
  3. صنعت مخابرات ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور دارد و در سال گذشته حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود خالص به کشور داده است. اما خصوصی‌سازی این شرکت درست انجام نشد و فرصت‌های زیادی در این حوزه از دست رفت. متاسفانه عمده تجهیزاتی که در صنعت مخابرات صورت استفاده می‌شود خارجی است که با سرمایه‌گذاری می‌توان تولید داخل داشت. هم‌چنین مخابرات می‌تواند به بسط عدالت در جامعه کمک کند مانند سلامت الکترونیک.
  4. برنامه شما برای افزایش نقش ICT در GDP کشور.
  5. اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  6. دادن جایگاه قانونی به نهادهای توانمندساز شرکت‌های دانش‌بنیان.
  7. در کشور نقدینگی وجود دارد فقط دولت باید از ساز وکار تخصیص این منابع به شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.
  8. در صورت حمایت از شرکت‌های فعال در زمینه صنعت نفت به درآمدهای ارزی کشور اضافه خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر ۱ درصد ضریب برداشت را افزایش دهیم حداقل ۶۷۰ میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می‌شود.
  9. در حال حاضر پژوهشگاه صنعت نفت بزرگ‌ترین پژوهشگاه در حوزه نفت در خاورمیانه است و بودجه خوبی هم دارد اما هنوز یک پروژه که یکی از مشکلات بزرگ کشور را حل کند، بیرون نیامده است.
  10. ماده موثره دارو در حد کیلوگرم و گرم است و اصل دارو هم همین است که وارد کشور می‌شود و شرکت‌های دارویی موجود در کشور در حقیقت ترکیبات غیراصلی را به مواد اصلی اضافه می‌کنند و در نهایت بسته‌بندی می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان باید به سمت تولید مواد اصلی دارو بروند.
  11. یکی از ضعف‌های ما در دانشگاه این است که پروژه‌هایی که در دانشگاه‌ تعریف می‌شود نیمه‌کاره رها می‌شوند و تبدیل به فن‌آوری نمی‌شوند.
  12. باید بخش خصوصی واقعی به رسمیت شناخته شود و شرکت‌های پوششی و خصولتی (کنایه به شرکت‌هایی که در ظاهر خصوصی هستند اما در حقیقت دولتی هستند) کاهش یابند.
  13. شرکت‌های دانش‌بنیان خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند اما در داخل کشور تحویل گرفته نمی‌شوند.
  14. التزام عملی‌تان را به جامعه دانشگاهی چگونه نشان می‌دهید و چه افرادی سکان هدایت علم و فن‌آوری کشور را در دست خواهند گرفت؟
  15. اگر شما رئیس‌جمهور شوید به تخصص افراد چقدر اهمیت می‌دهید؟ آیا فقط مذهبی بودن و این‌که رفیق شما باشند و به آنها اطمینان داشته باشید کافی است؟
  16. نحوه تعامل شما با بروکراسی جلوگیرنده در حوزه فن‌آوری چیست؟
  17. تعاملات جنابعالی در حوزه بین‌الملل در ارتباط با فن‌آوری چگونه خواهد بود؟
  18. محل کار فارغ‌التحصیلان بیکار، شرکت‌های دانش‌بنیان است.
  19. یکی از اقدامات اصلی و ویژه رئیس‌جمهور شناسایی زنجیره‌های ارزش افزوده در کشور و تقویت آنها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان است.
  20. اقدامات جنابعالی در خصوص تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش به دلیل ارتباط تنگاتنگ با حوزه علم و فن‌آوری چه خواهد بود؟
  • ·    محورهای اصلی سخنان دکتر جلیلی

  1. با برآوردی که از قدرت کشور چه از بعد نرم‌افزاری و چه از بعد سخت‌افزاری دارم، اگر این ظرفیت‌ها آزاد شود، قدرتی آزاد خواهد شد و ظرفیتی به‌وجود خواهد آمد که قابل مقایسه با هیچ چیز نیست.
  2. این ظرفیت باید بر بستر گفتمان انقلاب اسلامی شکل گیرد.
  3. بدون استفاده از آحاد و خود مردم این خواسته محقق نمی‌شود.
  4. رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس دستگاه دولت و قوه مجریه باید همه تلاش‌اش این باشد که تمام ظرفیت‌های کشور را در این جهت به‌کار گیرد.
  5. بعضی اوقات دولت نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه مانع آزاد شدن این ظرفیت‌ها می‌شود. دولت باید ملجاء باشد نه مانع.
  6. اگر فرجام تولید مشخص باشد، شرکت‌ها با تلاش و دلگرمی بیشتری کار می‌کنند و  پیشرفت خواهند کرد. در حال حاضر دولت حاضر نیست که تولیدات شرکت‌های داخلی را بخرد، چه برسد به صادرات به بیرون از کشور.
  7. دیوانسالاری ضعیف در کشور ایجاد شده است. نباید سلبی نگاه کرد باید نگاه ایجابی داشت و برای انسجام بخشی بروکراسی تلاش کرد.
  8. نیابد بحث‌های اضافی را مطرح کنیم. به‌عنوان مثال اگر خوب کار کنیم مثلا در ۴ سال حداکثر به‌اندازه ۸ تا ۱۰ سال کار می‌کنیم.
  9. سیاست‌خارجی و دیپلماسی ما باید در حوزه انتقال تکنولوژی از کشورهای دارنده آن به داخل تلاش کند. اما باید توجه داشت که کشورهای پیشرفته فقط چندتا کشور غربی نیستند. سال‌ها قبل در وزارت‌خارجه تلاش کردیم تا تکنولوژی تولید واکسن را از کوبا به کشور بیاوریم که در نهایت موفق نیز شدیم اما مقاومت‌ها و کارشکنی‌های فراوانی در داخل صورت گرفت.
  10. بدنه دولت باید مشوق و محرک مردم در حل مشکلات باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد