فشار به زنان غربی برای پذیرش سبک زندگی غربی

فشار به زنان غربی برای پذیرش سبک زندگی غربی/آزادی زن؛ ادعا یا واقعیت

زهره علاسوند در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شب گذشته در‌خصوص ارائه الگویی از زنان آسمانی به جهان اظهار داشت: همایش بانوان برگزیده ادیان آسمانی به‌منظور اجرایی کردن بند 28 اعلامیه تهران مصوب سومین اجلاس وزرای زن کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شد.

وی افزود: ارائه الگو از زنان برگزیده آسمانی به جهان ضرورتی است که این روزها به شدت احساس می‌شود و این موضوع ایده جهان مذهبی برای زنان است.

رئیس کمیته علمی همایش بانوان برگزیده آسمانی با بیان اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی دارای اعضای بسیاری است، گفت: کشورهای عضو این سازمان به دلیل شباهت‌های فرهنگی بسیار می‌توانند در ارائه و گسترش فرهنگ اسلامی به جهان مؤثر باشند.

علاوسند ادامه داد: زن و خانواده دو مسئله محوری در جهان امروز هستند، همایش بانوان برگزیده آسمانی می‌تواند گام موثری  در جهت ارائه الگویی با شاخص‌های مذهبی به زنان جهان باشد.

هویت زنانه در غرب رنگ باخته است

وی تصریح کرد: در غرب زن با مرد مقایسه می‌شود و هویت زنانه از او گرفته شده است این اتفافات نتیجه تحولات متعدد در غرب است چرا که غرب صرفاً بر حقوق زن تأکید دارد بدون آنکه به او بگوید تو در برابر جامعه و خانواده ظایفی نیز داری.

رئیس کمیته علمی همایش بانوان برگزیده آسمانی با اشاره به اینکه در غرب آنچه که برای زن مهم جلوه داده می‌شود اشتغال و فعالیت اجتماعی است، گفت: تحقیر نقش‌های خانوادگی به ویژه نقش مادری،‌اهمیت پیدا کردن مادیت انسان و نگاه ابزاری به زن از موضوعاتی است که  زن و خانواده را در جهان غرب با بحران مواجه کرده است.

علاسوند بیان کرد: در زن ندایی درونی وجود دارد که او را به سمت ایفای نقش مادری و همسری می‌کشاند اما در غرب شرایط اجتماعی به‌گونه‌ای فراهم شده است که زن بر خلاف طبیعت خود رفتار کند و این موضوع موجب سردرگمی زنان می‌شود.

زن در غرب بدون نقش‌های طبیعی پذیرفته می‌شود

وی اضافه کرد: در غرب زن اگر بخواهد به وظایف طبیعی خود مانند نقش مادری و همسری رسیدگی کند نظام بیرونی او را بدون نقش‌های طبیعی می‌پذیرد و در چنین شرایطی زن دچار بحران می‌شود زمانی که تمام شرایط بیرونی او را تحت فشار قرار می‌دهد تا سبک زندگی غربی را پذیرفته و به نقش مادری و همسری بی‌توجه باشد چگونه می‌توان ادعا کرد زن در غرب آزاد است؟

رئیس کمیته علمی همایش بانوان برگزیده آسمانی با بیان اینکه هم‌اکنون اگر یک دختر غربی بخواهد تا قبل از ازدواج پاکدامن باشد تحت فشار‌های متعدد قرار می‌گیرد، و به او انگ مشکلات روحی و روانی می‌زنند، افزود: با وجود چنین شرایطی نمی‌توان ادعای آزادی زن را داشت.

علاسوند اظهار داشت: بانوان برگزیده ادیان آسمانی انسان‌های دارای آزادی تفکر و اثر‌گذار بودند حضرت آسیه (س) ثابت کرد که یک زن می‌تواند در برابر قدرت‌های بزرگ الحادی بایستد؛ قرآن زمانی که در رابطه با بانوان برگزیده صحبت می‌کند بر خصلت‌های بنیادی آنها تأکید دارد که این خصلت‌ها می‌تواند ما را به یک مدل برساند.

قدرت تفکر،‌اثرگذاری و رسیدگی به نقش‌های طبیعی سه اولویت الگوی زنان برگزیده

وی در تشریح مدل بانوان برگزیده ادیان آسمانی عنوان کرد:‌ نخستین ویژگی این الگو به  قدرت و تفکر زنان تأکید دارد هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های فمنیسم‌ها این است که می گویند زن باید شخصیتی موثر در دنیا داشته باشد این موضوع در ادیان الهی بارها مورد تأکید قرار گرفته و مطرح شده است که زن مذهبی باید دارای تفکر و اراده آزاد باشد.

رئیس کمیته علمی همایش بانوان برگزیده آسمانی با اشاره به اینکه ویژگی دوم این الگو به اثرگذاری زنان تأکید دارد، گفت: حضرت فاطمه (س) وحضرت مریم (س) دو زن برگزیده آسمانی هستند کهاثرگذاری بسیاری را بر جامعه داشتند.

علاسوند بیان کرد: زنان آسمانی موظف بودند تا سنت‌های غلط را در زمان خود بشکنند امروزه زنان نیز به سنت شکنی دعوت می‌شوند اما شکستن سنت‌هایی همچون نقش مادری و همسری، غرب زنان را به شکستن سنت‌های درست دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه سومین ویژگی این الگو بر نقش‌های مادری و همسری تأکید دارد، ادامه داد: زنان ایرانی توانستند با اهمیت دادن به نقش خانوادگی در عرصه اجتماعی حضوری مؤثر داشته باشند حضور موثر در جامعه نیاز به همکاری اعضای خانواده و دولت دارد؛ در غرب از حقوق زنان دم می‌زنند اما در حقیقت به حقوق زنان نمی‌پردازند تعریف غرب از پیشرفت متفاوت است و آن را صرفا در جبنه‌های مادی می‌بینند  و پیشرفت زن صرفاً در حوزه‌هایی همچون تحصیل، اشتغال و حضور اجتماعی خلاصه می‌شود و راه نجات او در فردیت و استقلال خلاصه می‌شود.

zanemosalman.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد