اذعان ابتکار به اشتراکات‌غیرقابل انکار با قالیباف و احتمال‌ائتلا

            ما قدرت‌طلب نیستیم که برای حفظ قدرت هر کاری بکنیم!
         اذعان ابتکار به اشتراکات‌غیرقابل انکار با قالیباف و احتمال‌ائتلاف‌انتخاباتی

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت محمد خاتمی و از اعضای شورای شهر سوم که به‌عنوان عضو جریان موسوم به اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، اشتراک‌های این جریان با محمد باقر قالیباف شهردار تهران را غیرقابل انکار دانست و احتمال ائتلاف با وی برای انتخابات مجلس را رد نکرد.

به گزارش رجانیوز، ابتکار در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد همچنین از انتخاب قالیباف برای شهرداری تهران و عملکرد وی در مدیریت شهری دفاع کرد.

وی در این گفت‌وگو تعابیر جالبی از جمله مدارا، شرافت، اعتدال و سوء استفاده نکردن از موقعیت برای ماندن در قدرت را به جریان اصلاح‌طلب منسوب کرده است که با توجه به آشوب‌های براندازانه فتنه 88 تحت هدایت و طراحی همین جریان، ادعاهای مضحکی به‌نظر می‌رسد.

این عضو جریان نزدیک به فتنه در پاسخ به سؤال مصاحبه کننده که جریان اصلاح‌طلب را با ویژگی‌های مثبت توصیف کرد، گفت که اصلاح‌طلبی برخی از این صفاتی که گفتید مانند مدارا و شرافت را همراه خود به صورت ذاتی دارد. یعنی ذات اصلاح‌طلبی با اعتدال، نگاه علمی و کارشناسی توام با روحیه نقادی و خواست مصلحانه همراه است.


وی در ادامه ادعاهای جالب خود بدون اشاره به مواردی از جمله تحصن مجلس ششم و به‌ویژه آشوب‌های فتنه 88 که عده‌ای قدرت‌طلب از دوستان خانم ابتکار کل کشور را به‌دلیل مطالبات باج‌خواهانه خود از نظام به آتش کشیدند، ادامه داد: اصلاح‌طلبان در هیچ دورانی، چه دوره‌ای که اکثریت مجلس شورای اسلامی را در دست داشتند، چه دوره‌یی که بر دولت مسلط بودند و چه اکنون که در اکثر نهادها اقلیت هستند، هیچگاه از موقعیت و جایگاه خود سوءاستفاده نکرده و نمی‌خواستند به هر قیمت در قدرت باقی بمانند.

در ادامه این گفت‌وگو، مصاحبه کننده به سراغ مواضع اعضای دوم خردادی شورای شهر تهران در قبال شهردار تهران رفت و سعی کرد که نگاه سیاسی این اعضا به قالیباف را بازتاب دهد. در این بخش از گفت‌وگو، اگرچه ابتکار سعی می‌کند القای این همانی میان دیدگاه‌های طیف خود با طیف قالیباف نشود اما در مواردی نیز نمی‌تواند این همسویی‌ها را پنهان کند.

وی در پاسخ به اینکه "آیا قالیباف بهترین انتخاب برای شهرداری تهران بود"، اذعان می‌کند: اینکه آیا می‌شده کسی بهتر از آقای قالیباف انتخاب شود که به‌طور قطع ما در آن مقطع چنان دیدگاهی نداشتیم و الان هم کماکان به این نتیجه نرسیدیم که با نگاه به جمیع جهات به‌ویژه جنبه سیاسی و فضای سیاسی کشور انتخاب بهتری وجود دارد. بنابراین معتقدم انتخاب ما یک انتخاب منطقی بود. اما اینکه عملکرد ایشان را چگونه می‌توان ارزیابی کرد به نظرم باید بیاییم در هر بعد با نگاه کارشناسی نقاط قوت و ضعف را ببینیم.

عضو شورای شهر تهران سپس به دفاع از عملکرد قالیباف پرداخت و انتقاد خود را به یک موضوع خاص که قطع برخی از درختان برای توسعه راه‌ها است، اختصاص داد و گفت: مثلا بطور مشخص بگوییم در حوزه محیط زیست یا ترافیک یا توسعه شهری چه عملکردی داشته است. در بسیاری از موضوعات باید بگوییم که کارنامه مجموعه شهرداری کارنامه مثبتی است. اما در بعضی از همان دستاوردها هم ما ایراداتی به جهت کیفیت کار یا هزینه‌ها داریم. به عنوان مثال در حوزه محیط زیست ما با یک عملکرد مثبت مواجهیم و توسعه فضای سبز را به‌ویژه در مناطقی که از نظر توسعه و سرانه فضای سبز تا پیش از این کمبود داشتند، به عینه می‌بینیم اما باز هم می‌بینیم که در همین عملکرد قطع درختان هم اتفاق می‌افتد بویژه برای توسعه راه‌ها. بنابراین نمی‌توان صد درصد عملکرد را تایید کرد اما به اعتقاد من برآیند کارنامه شهرداری در این دوره مثبت است.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، ابتکار با یادآوری لزوم سوء استفاده نکردن شهرداری از امکانات خود برای کار انتخاباتی، موردی را مثال می‌زند که علی‌رغم ادعای حساسیت داشتن بر روی این هزینه‌ها نشان می‌دهد این ادعا فقط مصرف رسانه‌ای دارد و به‌طور رسمی از سوی طیف همسو با وی در شورای شهر تهران پیگیری نمی‌شود.

وی گفت: مثلا برای مجموعه شورای شهر سوال بود که در قضیه جشن‌های شعبانیه یا افطارهای ماه مبارک رمضان هزینه‌ها به چه صورتی انجام گرفته است. یادم هست که در زمان شهردار قبل هم این موضوع سابقه داشت و این سوال مطرح شد که اقلام خوراکی با چه اهدافی در این سطح توزیع شده است. در واقع این شبهه مطرح بود که این نوع رفتار کارکرد انتخاباتی دارد یا نه؟ بنابراین حساسیت مجموعه شورا به‌ویژه اصلاح‌طلبان این است که در این مسائل دقت شود.

این در حالی است که دو هفته پیش زمانی که این مسأله در شورای شهر مطرح شد، تنها حبیب کاشانی بود که در مورد هزینه‌‌های این جشن‌ها سؤال و انتقاد کرد و علی‌رغم ادعای خانم ابتکار وی و سه عضو دیگر همسو با وی هیچ اظهارنظری نکردند.

ابتکار در پاسخ به این سؤال که "در نهایت مقصود شما این است که برای انتخابات آینده امکان ائتلاف برای طیف نزدیک به قالیباف و اصلاح‌طلبان یا حداقل گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه وجود ندارد؟"، گفت: این خیلی زودهنگام است که بخواهیم شرایط را پیش‌بینی کنیم. ببینید هنوز سیاست اصلاح‌طلبان یا گروه‌های منتسب به آنها مشخص نیست. هنوز به تصمیم قطعی نرسیده‌اند.

وی با یادآوری شرط گذاری‌های خاتمی اذعان کرد: اما اینکه بین ما و طیف آقای قالیباف مشترکاتی وجود دارد، قابل انکار نیست. حتی در نگاه خوشبینانه با کل جریان اصولگرا هم مشترکاتی وجود دارد. اتفاقا اگر در بسیاری از موارد روی اشتراکات‌مان تاکید می‌کردیم، منافع ملی بیشتر تامین می‌شد و اگر اصولگرایان روی برخی نگاه‌های انحصارگرایانه تاکید بیش از اندازه نمی‌کردند بسیاری از مشکلات کنونی پیش نمی‌آمد. اینکه تصور کردند می‌توانند یک تنه مسائل و مشکلات کشور را حل کنند در برنامه‌ریزی‌های آنها درست نبود و بخشی از مشکلات کنونی مربوط به همین طرز تلقی است.

این اظهارات در حالی است که اصولگرایان برای فعالیت مشترک انتخاباتی بر مرزبندی دقیق با جریان براندازانه فتنه تأکید کرده‌اند. در عین حال، مشخص نیست جریان نزدیک به فتنه چه چیزی در جریان قالیباف دیده و به آن طمع کرده است که حاضر نیست ائتلاف با این طیف را رد کند. نکته قابل توجه در این زمینه، همگرایی برخی رسانه‌های نزدیک به جریان فتنه از جمله ایلنا، روزنامه‌های اعتماد، شرق و روزگار در تأیید قالیباف و هجمه به جبهه پایداری با رسانه‌های پرشمار متعلق به شهرداری تهران است.

جریان فتنه و متعلقین به آن نسبت به جریان‌هایی مانند جبهه پایداری موضع کاملاً‌ منفی دارند و به‌دلیل مواضع شفاف اعضای این جبهه حتی تصور امکان فعالیت مشترک را به ذهن خود راه نمی‌دهند.

کد خبر:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد