برنده جنگ قدرت ایران و آمریکا در خاورمیانه کیست؟


نشریه ؛'نشنال اینترست' در آخرین شماره خود با تحلیل تحولات اخیر خاورمیانه نوشت: نبرد آمریکا و ایران برای کنترل و تاثیرگذاری بر خلیج فارس با تحولات اخیر خاورمیانه رو به تنش گذاشته است. اما در این میان، ایران که خود را یک قدرت منطقه‌ای و یا حتی جهانی می‌داند، اساساً بالاتر و در موقعیتی برتر از رقبای عرب و آمریکایی خود قرار دارد.

به نوشته این نشریه آمریکایی ،از سوی دیگر، حکومت‌های سلطنتی و عرب منطقه ایران را تهدیدی برای خود می‌بینند و از آنجا قادر به مقابله با این همسایه بزرگ خود نیستند، رو به آمریکا آورده و همزمان با تکیه به قدرت بازدارندگی و دفاعی ایالات متحده، می‌کوشند تا خود را دوست جمهوری اسلامی نشان داده و این کشور را آرام نگه دارند.این گزارش حاکیست، از زمانی که اولین کشتی آمریکایی در سال 1949 وارد بندری در بحرین شد، ایالات متحده دریافت که حضور در این منطقه اولین و بهترین راه برای اطمینان یافتن از ثبات قیمت نفت و کنترل بر آن است.
همچنین از آنجا که نفت خلیج فارس بیشتر از آنکه از غرب به آمریکا و اروپا جریان داشته باشدُ از شرق به چین و ژاپن جریان دارد، ایالات متحده نیز اقدام به توسعه دامنه متحدان و استقرار نیروهای خود در سراسر منطقه کرد. و با فروش فناوری‌های نظامی، این متحدان را به خود وابسته نمود.
این در حالی است که متحدان منطقه‌ای آمریکا همواره هزینه‌های قابل توجهی را به همراه داشته‌اند. برای مثال حمایت آمریکا از سعودی‌ها ( و رژیم مبارک در مصر) دلیل اصلی شکل‌گیری القاعده در اوایل دهه 90 میلادی بود.
همچنین حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس از گذشته تاکنون موجب روز احساسات ضد آمریکایی در این منطقه شده است.
همین حمایت‌ها و سیاست‌ها نیز موجب شده تا امروز واشنگتن از رژیم‌هایی حمایت کند که در اعتراضات اخیر منطقه منفور و نامشروع هستند.
این گزارش در ادامه با تأکید بر آنکه تنش‌ها در خاورمیانه در حال تشدید شدن است می‌نویسد:‌در نتیجه اعتراضات ضد دولتی اخیر در تونس، مصر و لیبی، سلطنت سنی بحرین رو به تشدید هرچه بیشتر اکثریت شیعه این کشور آورده است.
رقابت آمریکا و ایران نیز در بحرین شکلی دیگر دارد. از یک سو ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد که قطعاً موجب ناراحتی جمهوری اسلامی بوده و ابزار مهم آمریکا در منطقه محسوب می‌شود. و از سوی دیگر، ایران با حمایت از معترضان، حاکمان سلطنتی بحرین را محکوم می‌کند.
گزارش نشنال اینترست با تأکید بر آنکه آمریکا هم‌اکنون رقیب اصلی ایران در منطقه است می‌افزاید: پادشاهان کشورهای عربی نگران هستند که توازن قوا در منطقه در حال تغییر به سود ایران باشد و اردوگاه سلطنتی آن‌ها را تضعیف کرده و رو به فروپاشی ببرد.
در همین حال، آمریکا نیز در کنار متحدان خود در منطقه و علیه قیام‌های مردمی ایستاده است و می‌کوشد تا ثبات کشورهای سلطنتی حامی آمریکا را حفظ کرده و منابع انرژی منطقه را بر اساس منافع ملی خود نگه دارد.
واشنگتن همچنین می‌بایست پادشاهان عرب را قانع کند که حتی با وجود خروج از عراق و افغانستان، در خلیج فارس باقی خواهد ماند و مانع از قدرت گرفتن ایران می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد