رژیم سعودی در توفان انقلاب های منطقه محاصره شده است

رژیم عربستان سعودی با کشورهای دستخوش انقلاب محاصره شده است.
هفته نامه آلمانی فرایتاگ در ارزیابی این تحلیل نوشت: در حالی که سران حکومت سعودی با سرآسیمگی به تحولات منطقه نگاه می کنند، در داخل نیز شکاف بین حاکمیت محافظه کار و واقعیت های جامعه ملتهب عربستان شدت می گیرد. به همین دلیل هم حکومت سعودی، اوضاع را نامناسب تلقی می کند.
این نشریه در توضیح بیشتر مدعای خود یادآور شد: عربستان اکنون محاصره شده است. دولت سعودی درغرب و در مصر یک متحد مهم به اسم حسنی مبارک را از دست داد. در شمال اردن گرفتار موج اعتراض های شدید است که نشانه ای از کاهش در آن دیده نمی شود. در مرز جنوبی، قیام در یمن و عمان در جریان است. بحرین نیز که وضعیت ملتهبی دارد و عربستان حتی نیرو فرستاده تا نفوذ بر امیرنشین کوچک را از دست ندهد و مانع از سرایت بیشتر جرقه های انقلاب به استان های شرقی عربستان شود. زیرا در آنجا بزرگ ترین ذخایر نفت کشور قرار دارد و بیشتر شیعیان نیز آنجا زندگی می کنند.
فرایتاگ ادامه می دهد: نگرانی از سرایت ناآرامی ها به عربستان سعودی دیگر چندان خالی از وجه نیست. کوتاه زمانی بعد از سرنگونی دیکتاتور تونس، مرد 65 ساله ناشناسی در استان جیزان در مرز یمن بعد از اینکه خود را آتش زد جان باخت. درخواست اصلاحات سیاسی و آزادی زندانیان سیاسی و حقوق بیشتر برای زنان طرفدار بیشتری پیدا می کند. وقتی 11 مارس به عنوان «روز خشم» اعلام شد ده ها هزار نفر به این فراخوان پاسخ مثبت دادند.
هفته نامه آلمانی با بیان اینکه جریان های اعتراضی علیه رژیم سعودی از سال 1992 آغاز شده، می نویسد: انقلاب های تونس و مصر جرقه و نیرویی تازه به این اعتراض ها داد. اکنون بحث به رسانه ها کشیده شده است. گرچه دولت سعودی می کوشد مذهب ها (شیعه و سنی) را به جان هم بیندازد و ایران را خطر اعلام کند تا اعتراض را زیر سؤال ببرد، ناخشنودی و اعتراض در بین تمام قشرها در عربستان در حال گسترش است. در عربستان فقط، اقلیت شیعه نیست که مورد تبعیض قرار می گیرد. همه اقشار و گرایش های مذهبی معترضند به ویژه اینکه میلیاردها دلار با سوءمدیریت صرفاً خرج خرید اسلحه از کشورهای غربی و آمریکا می شود.
نشریه آلمانی با اشاره به همکاری سران جریان وهابیت با رژیم سعودی نوشت: آنها فقط مستخدمان دولت سعودی و خاندان پادشاهی هستند به همین دلیل هم در سال 1991 و 1990 وقتی نیروهای آمریکایی از سوی دولت عربستان دعوت به حمله به عراق شدند، سران وهابیت حکم به مباح بودن درخواست کمک از کافران دادند. اکنون که دولت سعودی خود را در معرض توفان انقلاب می بیند، تمام امکانات مالی و سیاسی و حتی وهابیت را بسیج کرده تا خود را حفظ کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد