ایران در روزگار ناتوانی آمریکا با سرعت به پیش می‌تازد

یک روزنامه آمریکایی نوشت: چند ماه قبل، مقامات دولت آمریکا اطمینان داشتند که ایران تحت فشار شدید تحریم ها قرار دارد ولی اکنون گویا تهران بر فشارهای اقتصادی غلبه کرده است.
به گزارش گرداب روزنامه کیهان نوشت: ایران بر فشارهای اقتصادی غرب فائق آمده و برنامه هسته‌ای خود را با سرعت به پیش می‌برد. این در حالی است که آمریکا هیچ جایگزینی برای مهار و مقابله با ایران به ویژه در شرایط فعلی خاورمیانه ندارد.

این تحلیل را روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده و با بیان این که تحولات جدید خاورمیانه به نفع ایران تمام شده نوشت: بحران اخیر در کشورهای عربی، معیار مهمی برای ارزیابی سیاست خارجی دولت اوباماست اما بحرانهای دیگری نیز هنوز سر جای خود باقی مانده که یکی از مهم ترین آنها، برنامه هسته ای ایران است. این برنامه در ماههای اخیر شاهد پیشرفت های جدید بوده است. وضعیت جدید و اینکه ایران از انقلاب مصر و بحرین در میان مدت سود می برد، برای آمریکا بسیار ناخوشایند است.


این روزنامه می نویسد: چند ماه قبل، مقامات دولت آمریکا اطمینان داشتند که ایران تحت فشار شدید تحریم ها قرار دارد و احتمالا به زودی پای میز مذاکره می آید ولی اکنون گویا تهران بر فشارهای اقتصادی غلبه کرده و فعالیت هسته ای خود را پیش می برد بدون آن که نشانه ای از مذاکره وجود داشته باشد.

اکنون تحت تاثیر افزایش بهای نفت، فشار اقتصادی بر ایران کاهش یافته و یک بار دیگر فعالیتهای هسته ای ایران سرعت بیشتری پیدا کرده است. با این همه به نظر می رسد که دولت باراک اوباما غیر از استراتژی همیشگی خود، یعنی صبر و انتظار برای روزی که حکومت ایران مذاکره را بپذیرد، هیچ راهکار دیگری ندارد.

واشنگتن پست می افزاید: رژیم مبارک یکی از مخالفان سرسخت ایران بود و ادامه ناآرامی ها در بحرین و سرکوب شدید اعتراضات از سوی حکومت ممکن است باعث یک انفجار سیاسی بزرگ در تمام مناطق شیعه نشین حاشیه خلیج فارس شود. همچنین ناآرامی های منطقه باعث افزایش بهای نفت شده و ایران با افزایش درآمد ارزی خود می تواند به شکل بهتری با تحریم های اقتصادی اعمال شده از سوی جامعه بین المللی مقابله کند.

انقلاب مصر درست چند روز پس از آن آغاز شد که ایران در آخرین دور مذاکرات با نمایندگان کشورهای گروه پنج به علاوه یک در ماه ژانویه، به پیشنهادات جامعه جهانی برای حل بحران هسته ای ایران پاسخ رد داد. از آن زمان تاکنون هیچ نشانه ای از تماس دیپلماتیک دیده نشده ولی ایران به طور فعال در حال گسترش برنامه هسته ای خود بوده است. آنها نسل جدیدی از سانتریفیوژهای ساخت داخل را آزمایش کرده و اکنون به شکل موفقیت آمیز در مراکز غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می گیرند. همزمان اعلام شد که نیروگاه هسته ای بوشهر از اوایل ماه آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: پیشرفت در زمینه تولید سانتریفیوژهای جدید را باید بسیار مهم تلقی کرد چون تاکنون یکی از مشکلات ایران استفاده از سانتریفیوژهای کند و مشکل ساز بوده است.

روزنامه آمریکایی خواستار حمایت از جریان های اپوزیسیون شده است.

یادآور می شود افرایم کام محقق امور امنیتی در دانشگاه تل آویو هم اخیرا در گفت وگو با جروزالم پست تصریح کرده بود: ایران توانسته استاکس نت را شکست دهد و به موفقیت های چشمگیر هسته ای جدید دست یابد.

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید 1390/01/31 ساعت 09:49 ق.ظ http://khabarazaval07.blogfa.com/

سلام

با پست ِ ( چطور باید نوشت ؟! ) در خدمتم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد