نخستین گوساله های حاصل از انجماد جنین ...

نخستین گوساله های حاصل از انجماد جنین های آزمایشگاهی در اصفهان متولد شدند
تهران -رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری رویان از تولد نخستین گوساله ها به نام های آبگون و آبگینه حاصل از انجماد جنین های آزمایشگاهی به همت محققان جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت : تولید جنین های منجمد سریعترین و بهینه ترین روش ارتقاء پتانسیل ژنتیکی دامهای یک کشور می باشد. 
   

 
دکتر محمد حسین نصر اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اگر چه به همت جهاد کشاورزی در طی 30 سال گذشته گامهای مهمی در راستای بهبود پتانسیل ژنتیکی دامهای کشور برداشته شده است ، با این حال همه محققین تولید جنین های منجمد سریعترین و بهینه ترین روش ارتقاء پتانسیل ژنتیکی دامهای یک کشور عنوان کرده اند.
وی اظهار داشت : در حالی که تکنیک تلقیح مصنوعی دامها با اسپرم های مرغوب داخلی و خارجی در حال حاضر در تمام دامپروری های کشور انجام می پذیرد از آنجا که اسپرم تنها نیمی از مشخصات ژنتیکی را به گوساله ها منتقل می کند اصلاح نژاد به این روش مستلزم وجود گاوهای مادر گران قیمت با عیار ژنتیکی بالا ست و این در حالی است که در روش مزبور کل پتانسیل ژنتیکی از طریق جنین های منجمد شده انتقال می یابد و نیازی به گاوهای گران قیمت نمی باشد.
وی با اشاره به جزئیات این پروژه تحقیقاتی گفت : این پروژه با همکاری مجتمع کشت و دامپروری فکا وابسته به سازمان تامین اجتماعی انجام شده است که ابتدا گاوهای با ارزش ژنتیکی بالا که تولید شیر آنها بالای 18 تن بود شناسایی و تخمک های آنها استحصال گردید.
مدیر این پروژه اضافه کرد : پس از انجام بلوغ آزمایشگاهی, تخمک های مزبور با اسپرم های بسیار مرغوب تعین جنسیت شده لقاح یافته و جنین های حاصله در روز هفتم تکوین آزمایشگاهی با استفاده از تکنیک انجماد شیشه ای منجمد شدند تا در زمان های مقرر به گاوهای گیرنده کم ارزش انتقال داده شوند .
نصر اصفهانی خاطر نشان کرد : در فاز اول این پروژه تعداد200 قطعه جنین ماده تولید گردید که 150 عدد آنها منجمد گردید و پس از یخ گشایی تعداد 120 قطعه آن در طی یک سال به 100 گاو گیرنده ارزان قیمت منتقل گردید که منجر به ایجاد 45% آبستنی اولیه گردید. تولدآبگون و آبگینه اولین مورد این تولدها می باشد و در آینده نزدیک ان شاءالله شاهد تولد سایر گوساله ها خواهیم بود.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پزوهشگاه رویان خاطر نشان کرد که نام های آبگون و آبگینه برگرفته از ماهیت تکنیک انجماد شیشه ای است که در طی آن جنین درون یک قطره شفاف انجمادی قرار می گیرد. به گفته وی درحال حاضر تکنیک انتقال جنین های منجد در راس برنامه های اصلاح نژادی کشور های پیشرفته قرار دارد و اگرچه تا کنون کشور ما از وارد کنندگان این تکنولوژی بوده است تولد آبگون و آبگینه توسط محققین پژوهشگاه رویان نماد توانمندی کامل کشور در جهت رفع وابستگی در قلمرو دانش بیوتکنولوژی تولیدمثل می باشد.
نصر اصفهانی ادامه داد: تولید جنین های منجمد مرغوب تعیین جنسیت شده در اولویت برنامه های جنین شناسی پژوهشگاه رویان جهت ارائه به متقاضیان داخل و خارج از کشور قرار دارد و ابراز امیدواری کرد که توسعه این تکنولوژی در کشور موجب تحول صنعت دام شیری کشور شود.
به گفته دکتر حمید گورابی ریاست پژوهشگاه رویان تولد آبگون و آبگینه فصلی نوین در صنعت اصلاح نژاد دام شیری کشور می باشد. تولد این گوساله ها که هر دو ماده و از عیار ژنتیکی بالایی برخوردار می باشند به دنبال تحقیقات دامنه دار پژوهشگران کشور در بکارگیری تکنولوژیهای نوین آزمایشگاهی در تولید انواع دامهای اهلی از طریق لقاح آزمایشگاهی , شبیه سازی و مهندسی ژنتیک می باشد که همگی در نوع خود در منطقه خاور میانه بی نظیر می باشد .
دکتر حمید گورابی یادآور شد که تولد این دو گوساله آخرین حلقه توانمندی تحقیقات کشور در دانش بیوتکنولوژی تولید مثل حیوانات اهلی می باشد.
 منبع:ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد